.
Ta strona używa cookie. Korzystając z niej wyrażasz zgodę na ich używanie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Akceptuję

Loading...


Szukaj Menu
A A A wysoki kontrast: A A

Portal Promocji Eksportu



Rząd brazylijski zamierza utworzyć państwową agencję zajmującą się projektowaniem infrastruktury

Wyślij Drukuj Pobierz dodał: Krzysztof Gierańczyk | 2015-11-15 00:11:34
transport, infrastruktura, przetargi publiczne

Rząd brazylijski zamierza powołać do życia agencję odpowiedzialną za realizację programu rozbudowy sieci infrastruktury drogowej, portów, lotnisk oraz linii kolejowych. Agencja realizując projekty infrastrukturalne nie będzie zobowiązana do przestrzegania ustawy o przetargach publicznych.

Rząd brazylijski zamierza powołać do życia agencję odpowiedzialną za realizację programu rozbudowy sieci infrastruktury drogowej, portów, lotnisk oraz linii kolejowych. Agencja realizując projekty infrastrukturalne nie będzie zobowiązana do przestrzegania ustawy o przetargach publicznych. Aktualny wymóg stawiany przed prywatnymi inwestorami udokumentowania doświadczenia poprzez prezentacje wcześniej wykonanych prac na rzecz organów rządowych zostanie zniesiony.

 

Brazylijski rząd w najbliższym czasie przekaże do parlamentu projekt szeregu ustaw regulujących zasady funkcjonowania nowej agencji oraz systemów jej kontroli. Komisja działająca w brazylijskim Ministerstwie Finansów miała za zadanie przygotowanie rozwiązań umożliwiających prywatnym inwestorom udział w rządowych programach infrastrukturalnych. Ustawa został przygotowany przez grupę prawników, prokuratorów federalnych i specjalistów ds. przetargów publicznych. Program będzie nosił nazwę „PPP Mais” /Projekt Publiczno-Prywatny+/.

 

Agencja rządowa będzie nazwana Estruturadora Publica Nacional /Krajowa Agencja Infrastruktury/ i będzie zatrudniała niewielką liczbę pracowników. Będą oni mieli szerokie uprawnienia, umożliwiające podpisywanie umów z firmami konsultingowymi w celu przygotowania projektów infrastrukturalnych, bez ogłaszania przetargów publicznych.

 

Krajowa Agencja Infrastruktury będzie mogła świadczyć usługi na rzecz władz stanowych i miejskich.

 

Zdaniem specjalistów projekt ten ma wielkie znaczenia dla brazylijskiej gospodarki i ułatwi prywatnym inwestorom szerszy udział w projektach rządowych. Nowe projekty będą obligatoryjnie realizowane przez konsorcja prywatne, a nie jak do tej pory przez pojedyncze podmioty gospodarcze. Ma to ułatwić emisje koncesji.

 

Rząd przewiduje, że zostanie stworzony dodatkowy organ sprawujący kontrole nad Agencją. Kontrolerzy będą mieli możliwość monitorowania projektów na każdym etapie jego realizacji.

 

Sam pomysł nie jest tak nowy, jakby się wydawało. W 2012 roku została powołana do życia EPL – Empresa de Planejamento e Logistica /Agencja Planowania i Logistyki/ której zadaniem było przygotowanie projektów integracji systemów drogowych, transportu rzecznego i sieci kolejowych z portami morskimi oraz lotniskami. Na początku istnienia ELP odegrała znacząca rolę i wydawało się, że jej działania zostaną zwieńczone sukcesem. Z czasem, ze względu na konflikty wewnątrz koalicji rządowej oraz upolitycznienie działań agencji, EPL straciła jakiekolwiek znaczenie.

 

Powołanie do życia Agencji oraz nowy pakiet ustaw nie tylko pozwolą na usunięcie aktualnych utrudnień stawianych przed krajowymi podmiotami gospodarczymi ale również w znaczący sposób ułatwią inwestorom zagranicznym udział we wszystkich rządowych projektach infrastrukturalnych, stawiając ich na równi z brazylijskimi firmami.

 

Ministerstwo Finansów Federacyjnej Republiki Brazylii zamierza również zmienić ustawę dotyczącą przetargów publicznych. Proponowana zmiana ma na celu unikniecie sytuacji, kiedy ew. konkurenci mogliby zaskarżyć nowe kontrakty podpisane przez Agencje, w oparciu o aktualnie obowiązujące ustawodawstwo dot. przetargów publicznych.