Ta strona używa cookie. Korzystając z niej wyrażasz zgodę na ich używanie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Akceptuję

Loading...


Szukaj Menu
A A A wysoki kontrast: A A

Portal Promocji Eksportu



Jak chronić patenty i znaki towarowe

Wyślij Drukuj Pobierz dodał: Anna Mackiewicz | 2015-07-13 14:59:37
brazylia, patenty, znaki towarowe, prawo, certyfikaty

W Brazylii nie dba się należycie o ochronę oznaczeń geograficznych produktów, marek i patentów. Dotyczy to zwłaszcza produktów żywnościowych, tekstyliów i wyrobów skórzanych, farmaceutyków oraz filmów i płyt muzycznych.

 

 

Zagadnienia związane z ochroną własności przemysłowej w Brazylii reguluje ustawa nr 9279/96. Umożliwia ona zarejestrowanie i ochronę zagranicznych marek, a także ochronę w dziedzinie technologii, medycyny, przemysłu chemicznego i farmaceutycznego oraz procesów produkcji żywności. Z uwagi na silne grupy interesu, proces rejestracji zagranicznych znaków handlowych może się jednak wydłużać, a koszty mogą rosnąć.

Okres ochrony patentów wynalazków wynosi 20 lat, modeli użytkowych 15 lat, natomiast rysunków przemysłowych 10 lat, z możliwością przedłużenia do 25 lat. Ochrona marek handlowych trwa 10 lat i może zostać przedłużona.

Przedsiębiorstwa zagraniczne muszą być przedstawiane w brazylijskim urzędzie patentowym INPI (Instituto Nacional de Propriedade Industrial http://www.inpi.gov.br) przez upoważnioną osobę, posiadającą obywatelstwo brazylijskie. Rejestracji w urzędzie patentowym podlegają umowy dotyczące przekazania ”know how”; rejestracja ta ma zapewnić, że honoraria mogą być płacone za granicą przez brazylijską firmę.

Treść ustawy o ochronie własności przemysłowej dostępna jest na stronie: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9279.htm

Państwowe instytucje, które odpowiadają za chronę oznaczenia geograficznego produktów, marek i patentów - Narodowy Instytut Własności Intelektualnej (INP) i Krajowa Agencja Nadzoru Sanitarnego (ANVISA) - działają opieszale.

Ponadto, Brazylia do tej pory nie ratyfikowała Protokołu Madryckiego z 1981 r. w sprawie międzynarodowej rejestracji marek i nic nie wskazuje na to, że dojdzie do tego niebawem. Wymiernych rezultatów nie przyniosły nawet działania przedstawicielstwa Komisji Europejskiej w Brasilii w tej sprawie.





Wybrane
oferty polskich przedsiębiorstw